I cannot get enough of Dutch art. You can turn to this other world – and it is a picture world as no other, a whole society visualised through time and place, seasons and generations, moment by – and live inside it in your thoughts. There is always more of it, and then inexhaustibly more. Every time I think I have seen my last Dutch painting another comes into view, in some old museum or faraway city. I once saw, in a hotel in Algiers, a Dutch still life of redcurrants glinting on a silver dish and was momentarily transported to a long-ago Delft day. Paintings can take you anywhere, but they are also a land in themselves, a society, a place to be.
Laura Cumming: Thunderclap: A Memoir of Art and Life and Sudden Death
Women’s Prize for Fiction -ehdokaslista julkaistaan pian, mutta sitä odotellessa tutustuin uuden tietokirjapalkinnon ehdokaslistaan. Women’s Prize for Non-Fiction -palkinto on merkittävä uusi vuosittainen kirjapalkinto, jolla palkitaan naisten kirjoittamaa kertovaa tietokirjallisuutta. Mukana on siis erityisesti tarinallista tietokirjallisuutta, joka on viime vuosina kasvattanut suosiotaan. Palkinto on avoin kaikille englanniksi kirjoittaville naiskirjailijoille eri puolilta maailmaa, jotka ovat julkaisseet teoksiaan Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Pitkä ehdokaslista julkaistiin 15.2. ja se sisältää 16 kirjaa. Lyhytlista julkaistaan 27.3. ja voittaja 13.6. Ehdokaskirjoihin voi tutustua täällä: Women’s Prize for Non-Fiction. Helmet-haasteessa on tänä vuonna sopivasti kohta “Tietokirja, jonka on kirjoittanut nainen”, joten tämä lista oli aarrearkku tuohon haastekohtaan. Ensimmäisenä listalta veti puoleensa Laura Cummingin teos Thunderclap: A Memoir of Art and Life and Sudden Death.
Kirjailija ja taidekriitikko Laura Cumming nivoo tässä mukaansatempaavassa kirjassaan yhteen kolme läheisesti toisiinsa liittyvää säiettä. Ensimmäinen on 1600-luvun hollantilaisen taiteilijan Carel Fabritiuksen elämä, työ ja äkillinen kuolema. Fabritiuksen ohella Cumming käsittelee laajemmin Alankomaiden taiteen kulta-aikaa ja tarkastelee muitakin tuon ajan merkittäviä taiteilijoita ja taideteoksia. Kolmas näkökulma on henkilökohtainen. Cumming tarjoaa välähdyksiä omasta lapsuudestaan ja erityisesti skotlantilaisen taiteilijaisänsä James Cummingin elämästä ja työstä. Taiteilija kuoli äkillisesti kuusikymppisenä sairastettuaan aggressiivista syöpää ja menetettyään näkönsä toisesta silmästään.
Kirjan nimi Thunderclap tulee Delftin vuoden 1654 räjähdyksestä, josta on käytetty englanniksi nimeä Delft Thunderclap (ukkosenjyrähdys). Räjähdys ruutivarastossa tuhosi suuren osan Delftin kaupungista, sadat ihmiset kuolivat ja tuhannet loukkaantuivat. Surmansa saaneiden joukossa oli poikkeuksellinen taidemaalari Carel Fabritius, joka on tunnettu erityisesti maalauksistaan Tikli ja Näkymä Delftistä. Moni kirjanystävä muistanee Fabritiuksen Donna Tarttin romaanista The Goldfinch (Tikli), jossa tuolla samannimisellä maalauksella on oma roolinsa. Fabritiuksen aikalainen ja kilpailija, ikonisen teoksen Tyttö ja helmikorvakoru maalannut Johannes Vermeer, välttyi täpärästi kuolemalta.
Carel Fabritius syntyi Beemsterin kylässä vuonna 1622 ja opiskeli taidetta Rembrandtin johdolla tämän amsterdamilaisessa ateljeessa 1640-luvun alussa. Rembrandtin oppilaista Fabritius oli ainoa, jolla oli oma taiteellinen tyyli. Fabritiuksen maalauksissa henkilö erottuu vaaleaa pintaa vasten, kun taas tyypillisessä Rembrandtin muotokuvassa oli tumma tausta, jossa henkilö erottuu valaistuna. Fabritius oli erityisen kiinnostunut maalauksen teknisistä aspekteista. Fabritiuksen elämä on edelleen suurelta osin mysteeri. Syntymä, avioliitto- ja kuolinrekistereistä on saatu muutamia keskeisiä tietoja. Fabritius meni nuorena naimisiin varakkaaseen perheeseen kuuluvan naisen kanssa, mutta menetti traagisesti sekä vaimonsa että kolme lastaan. Hän muutti Delftiin 1650-luvun alussa ja oli osa Delftin vilkasta taiteilijayhteisöä. Hän oli vasta 32-vuotias kuollessaan räjähdyksessä. Carel Fabritiukselle on virallisesti osoitettu vain tusina maalausta. Ne ovat täynnä surua ja menetyksiä, joita hän koki lyhyen elämänsä aikana. Hänen vaimonsa ennenaikainen kuolema synnytyksessä ja pariskunnan kolmen lapsen kuolema jättivät taiteilijan murtuneeksi ja masentuneeksi. Hänen kuvansa kertovat yksinäisyydestä ja eristäytyneisyydestä. Jopa hänen tunnetuimman teoksensa tikli on yksin, sidottuna ketjulla sijalleen.
Tutumpien taiteilijoiden rinnalla Cumming esittelee sellaisia Alankomaiden kultakauden taidemaalareita kuin porvariston elämää kuvannut Gerard Ter Borch, kukka-aiheisista asetelma-maalauksistaan tunnettu Rachel Ruysch, ruoka-aiheisia asetelmia maalannut Adriaen Coorte, arkkitehtuuriin ja perspektiiviin erikoistunut taidemaalari Emanuel de Witte ja perhe-elämän ja kotiympäristön kuvaamiseen erikoistunut taidemaalari Pieter de Hooch. Cumming punoo taitavasti yhteen tarkkoja havaintoja maalauksista ja siitä, miten ne liittyvät jokapäiväiseen elämään tuona aikana. Pohjimmiltaan Thunderclap on kuitenkin tarina kahdesta taiteilijasta, jotka paiskivat töitä köyhyydessä ja suhteellisessa tuntemattomuudessa ja joiden elämä katkesi traagisesti liian aikaisin. Cumming kirjoittaa molemmista miehistä niin kauniisti ja intiimisti, että tuntuu kuin hän tuntisi isänsä lisäksi yhtä läheisesti myös Fabritiuksen.
Kuuntelin kirjan äänikirjaversion, jonka Cumming lukee itse. Siinäkin hän onnistuu moitteettomasti ja loppupuolella isänsä kuolemasta kertoessaan äänestä voi kuulla aidon liikutuksen. Olisin kuitenkin toivonut äänikirjan rinnalle selattavaksi painettua kirjaa, sillä se sisältää paljon kuvia kirjassa käsitellyistä taideteoksista. Huomasin vasta kirjan kuuntelun jälkeen Audiblesta erillisen kuvaliitteen, mutta se oli huonolaatuinen ja hankalasti merkitty. Liitteen lopussa oli numeroimaton lista kuvista lähteineen, mutta niitä oli hankala jälkikäteen yhdistää kirjassa kerrottuun. Joitakin teoksia tuli etsittyä netistä jo kuuntelun aikana, jotta pääsi tutkailemaan maalausta samaan aikaan kun Cumming niitä analysoi. Johannes Vermeerin teoksiin voi tutustua elämyksellisesti Rijksmuseumin virtuaalinäyttelyssä. Jos Fabritiuksen töitä mielii katsoa paikan päällä, on Tiklin perässä matkustettava Haagiin Mauritshuisiin. Näkymä Delftistä sekä kirjan kannessa oleva oletettu omakuva Nuori mies turkisviitassa taas löytyvät Lontoon National Galleryn kokoelmista.
Laura Cumming, an author and art critic, weaves an engaging narrative in her book Thunderclap: A Memoir of Art and Life and Sudden Death. The book intertwines three closely related threads: the life, work, and sudden demise of the 17th-century Dutch artist Carel Fabritius, the broader view of the Golden Age of Dutch art, and a personal perspective featuring glimpses of Cumming’s own childhood and the life of her father, Scottish artist James Cumming. The title, Thunderclap, refers to the catastrophic Delft explosion of 1654, which claimed the life of Fabritius, along with many others, and devastated the city. Fabritius is remembered for his unique artistic style distinct from his mentor, Rembrandt, and his technical fascination with painting. He tragically lost his wife and children before perishing at the age of 32 in the Delft explosion.
In addition to Fabritius’s story, Cumming introduces lesser-known but significant Dutch Golden Age painters, such as Gerard Ter Borch, Rachel Ruysch, Adriaen Coorte, Emanuel de Witte, and Pieter de Hooch. She skillfully connects precise observations of their artworks to everyday life of the era. Ultimately, Thunderclap is a testament to two artists who worked amid poverty and relative obscurity, and whose lives were cut short by tragedy. Cumming writes intimately of both men, conveying a sense of closeness that extends beyond just her father. The audiobook is particularly effective read by Cumming herself. The book can be found from the first ever Women’s Prize for Non-Fiction shortlist.
Helmet-lukuhaaste 2024:
Helmet-haasteessa sijoitan kirjan kohtaan 44 – Tietokirja, jonka on kirjoittanut nainen.
Laura Cumming:
Thunderclap: A Memoir of Art and Life and Sudden Death
Penguin Audio 2023
Äänikirjan lukija: Laura Cumming
1600-luku Alankomaiden taiteen kulta-aika Carel Fabritius Delft englanninkielinen helmet2024 helmethaaste kuvataide Laura Cumming Thunderclap Women's Prize for Non-Fiction Women's Prize for Non-Fiction 2024