menu Menu
Victoria Hislop: The Sunrise
Headline Review, Hislop Victoria, Iso-Britannia, Ulkomainen kaunokirjallisuus 31/01/2016 0 kommenttia
George Saunders: Joulukuun kymmenes Edellinen Haruki Murakami: Maailmanloppu ja ihmemaa Seuraava

Markos and Hüseyin led their respective families along different routes, both aware of the safest roads to take. The rest of them, who had hidden inside their homes for so long, were shocked by what they saw: the silent streets, the neglected gardens. The sight of their beautiful Famagusta in a state of shadowy semi-dereliction was painful.

Victoria Hislopilla on ilmiömäinen kyky herättää henkiin todellisia historian tapahtumia tunteisiin vetoavien fiktiivisten sukutarinoiden avulla. Erityisesti hän on tuonut esiin Välimeren alueen konflikteja. Viime vuonna ihastuin hänen kirjoihinsa Saari ja Elämänlanka, jotka molemmat valaisivat minulle ennestään vieraita tapahtumia Kreikan historiasta. Saari-romaanin pohjalta tehty tv-sarja teki myös sellaisen vaikutuksen, että sarjan loputtua tuntui vaikealta päästää irti niin rakkaiksi käyneistä hahmoista. Tänä keväänä Bazar julkaisee Hislopin kolmannen suomennettun romaanin, Espanjan sisällissotaa käsittelevän Paluu (The Return, 2008). Sitä odotellessa en malttanut olla tarttumatta Hislopin uusimpaan, vielä suomentamattomaan romaanin The Sunrise, kun sen satuin kirjaston pokkarihyllystä löytämään.

The Sunrise valaisee taas yhtä Välimeren alueen konfliktia, Kyproksen kahtiajakautumista, joka jatkuu edelleen. Kirja sijoittuu Kyproksen pohjoisosissa sijaitsevaan Famagustaan, joka oli aikoinaan Välimeren suosituimpia ja hohdokkaimpia turistikohteita. Rikkaiden ja kuuluisien suosima lomapaikka eli kukoistuskauttaan 70-luvun alussa ja toinen toistaan hienompia ja isompia hotelleja nousi Kyproksen parhaimmaksi kehutulle rannalle. Famagustan vanhempi osa oli enimmäkseen Kyproksen turkkilaisväestön asuttamaa, uudemmalla Varoshaksi kutsutulla hotellialueella taas asui enimmäkseen Kyproksen kreikkalaisia. Menneistä ristiriidoista huolimatta yhteiselo sujui rauhaisasti. Vuonna 1974 tilanne muuttui kuitenkin dramaattisesti. Reaktiona Kreikan tukemaan sotilasvallankaappaukseen Turkki miehitti Kyproksen pohjoisosan elokuussa 1974. Turkin pommikoneiden tuhotessa rannan loistohotelleja Famagustan asukkaat joutuivat pakenemaan kodeistaan parin tunnin varoitusajalla ottaen mukaansa vain kaikkein välttämättömimmän. Turkkilaiset aitasivat tyhjentyneen Varoshan turistikeitaan, ja jättivät sen mätänemään juuri siinä kunnossa kuin se silloin oli. Loistohotellit ja ihmisten kodit ovat saaneet yli 40 vuotta rapistua piikkilanka-aitojen takana. Aavekaupunki on surullinen muistomerkki yhä ratkaisemattomasta konfliktista.

Hislopin romaani alkaa Famagustan loiston vuosista. Aphroditi ja Savvas Papacosta ovat tehneet omaisuutensa hotellibisneksessä ja kunnianhimoinen Savvas haaveilee yhä loistokkaampien ja suurempien hotellien rakentamisesta. Pariskunta avaa ylpeänä rannan hienoimman hotellin: The Sunrise. Kirjan alkuosa onkin kurkistus rikkaiden ja kauniiden elämään, jossa tyypilliseen tapaan hohdokas ulkokuori piilottaa sisäänsä onton ja onnettoman sisuksen. Keskushenkilöistä on vaikea pitää. Savvas ei kunnianhimossaan huomioi ketään ympärillään, ellei siitä ole hänelle taloudellista hyötyä. Aphroditi on ajautunut edustusvaimon rooliin ja yrittää täyttää merkityksetöntä elämäänsä salatulla suhteella miehensä oikeana kätenä toimivaan yökerhonpitäjään Markosiin. Markos taas on häikäilemätön opportunisti ja lipevyydessään vastenmielinen. Onneksi kirja ei varsinaisesti ole heidän tarinansa, vaikka heillä oma roolinsa onkin. Pikkuhiljaa Hislop tutustuttaa lukijan kahteen perheeseen, joiden tarinasta oikeasti on kyse.

Turkkilaisten hyökkäyksen jäljiltä kaksi perhettä jää aidatun alueen sisään. Samalla kadulla asuvat Kyproksen kreikkalainen Georgioun perhe sekä Kyproksen turkkilainen Özkanin perhe päättävät toisistaan tietämättä olla liittymättä pakenevien joukkoon ja piileskellä kotonaan kunnes tilanne rauhoittuu. Kun tilanne ei heti rauhoitukaan, nämä kaksi perhettä joutuvat turvautumaan toisiinsa selviytyäkseen. Nämä vaatimattomiin oloihin tottuneet ihmiset päätyvät piilottelemaan useiden kuukausien ajaksi Sunrise-hotelliin ja seuraavat sen loistosta käsin, miten heidän rakas kaupunkinsa rappeutuu heidän ympärillään. Mitä julmemmin Kyprosta revitään kahtia, sitä tiiviimmin nämä kaksi sodan vastakkaista puolta edustavaa perhettä hioutuvat yhteen. Ennen niin kyräilevät ja epäluuloiset perheen patriarkat jakavat yhteisen vahtivuoron ja tarinoivat hotellin katolla yhteisiä savukkeita poltellen. Perheen äidit ovat aiemminkin olleet ystäviä, mutta nyt he ovat erottamattomia auttaessaan toisiaan ja perheitään selviytymään. Molemmat ovat kyllä täysin sinisilmäisiä rakkaudessaan poikiaan kohtaan. Porukan todelliseksi sankariksi nousee nuori Hüseyin Özkan, joka rohkeudellaan ja rehellisyydellään pelastaa perheet pulasta.

Vaikka The Sunrise ei tehnytkään yhtä suurta vaikutusta kuin Saari ja Elämänlanka, Hislop onnistui taas siinä missä hän on hyvä: kiinnostuin kirjan tarinan innostamana oikeasta Famagustasta ja Kyproksen tilanteesta ja olen kirjan lukemisen jälkeen tutustunut aiheeseen paljon lisää. Hislop ujuttaa tarinaan sopivassa määrin faktaa rikkomatta fiktiivisen juonen vetävyyttä. Tällä tavalla olisin ehkä koulussakin innostunut enemmän historiasta: lukemalla historiallisiin faktoihin perustuvan vetävän romaanin ja tutkimalla sitten mikä on totta ja mikä tarua. Kyproksen vuosikymmeniä jatkunutta konfliktia on vaikea käsittää ja Hislop tekee hienon teon korostaessaan, että tavallisten ihmisten rajat eivät aina kulje siinä mihin valtaa pitävät ne asettavat. Voi vain surullisena miettiä, kuinka monet ystävykset joutuivat eroon toisistaan, kun kreikkalais- ja turkkilaisväestöt pakotettiin erilleen. Taas tuli opittua paljon ja samalla nautittua hyvästä tarinasta. Näitä lisää!

the_sunriseVictoria Hislop: The Sunrise
Headline Review 2014.

Famagusta Kypros The Sunrise Victoria Hislop


Edellinen Seuraava

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Peruuta Lähetä kommentti

keyboard_arrow_up